Caxigalines nella Reguera'l Campizu

29 ottobre 2010

FIN DE FESTA E FIN DE SEMANA


Guerra de España e Francia. Ano 1635. Sintaxe de membros e incisos: aticismo, asianismo, laconismo. Tribunal da xusta vinganza: o estaribel do auto de fe preparado no obradoiro. Gongorinismo antigongorino. Olivares amado/odiado: un si pero non. Primeira parte do Teatro de Comedias de Calderón. Festas no Buen Retiro, estanque polo medio. Castigo sen vinganza erótico (Rocco Siffredi de duque de Mantua). Lirio e azucena, paz universal dos pirineus. Porcón, licencias, privilexios, taxas: durmir entre arquivos. Embaixada en Venecia. Relatos de aventuras e guerra. Santos, santorais, patronos: devoción de mentiras e enganos. Retrato de Richeliu: mágoa de guillotina avant la lettre. Poesía política en ciclos.
Polo medio, cafeses (e cea no comedor Grifón do Carretas) con amigas que había tempo que non vía, comidas alegres, conversas animadas e cotilleos divertidísimos, á espera de que algo se confirme (hoxe?). Había tempo que neste mundo de academia non o pasaba tan ben. Deben ser elas as que me animan. Comecei na mesa de conferencias e rematei ao fondo cuidando de luces e portas de entradas, pegado á parede. Entre estas amigas ás que boto tanto de menos, pasei dous días macanudos. Aprendín moitas cousas: agora tratarei de asimilalas cunha viaxe de fin de semana entre hortas e prazas maiores. Na fragua de vulcano estaremos.

25 ottobre 2010

APROXIMACIÓN (TÍMIDA) A PERIFERIA

A novela, Periferia é unha crónica complexa (por aproximar algo a definición coa incompetente lingua do lector que son eu) da cidade de Sao Paulo, con dous protagonistas case imperceptibles pero poderosos que viven unha paixoal relación amorosa. Este subtilísimo fío argumental, a vida feroz destes dous personaxes, resumida nos seus comezos con trazos duros e demorada na súa fixación erótica, é o de menos, porque Zúñiga prefire atrapar o pulso dinámico, caótico ás veces, sempre electrizante da metrópole brasileira nun desafío que supón crear a propia cidade co concurso de miles de palabras completamente ceibes.

A novela está escrita en forma polifónica, cun narrador/a omnipresente (tamén por ir acoutando algo, pobre de min) que vai debullando, con un presente histórico que dota á historia dun modo documentalista, as súas descricións, as súas impresións da cidade. A voz narrativa, nun galego de elevada concentración metafórica, cunha sintaxe envolvente e interminable, case abafante, vai colocando as pezas deste quebracabezas con parsimonia, coa introdución de numerosos excursos, con datos, estatísticas, informes, sobre a prostitución, o narcotráfico, o fútbol, o entroido, as organizacións criminais, o tránsito, a venda de armas ou a estrutura interna e funda do mundo das favelas. Esta voz que conduce a historia (por meandros inacabables, por rodeos tan apaixoantes como o propio tecido da trama) aparece alternada con numerosísimas citas ou referencias en portugués abrasileirado, procedentes de letras de cancións (particularmente do funk suburbial de Sampa ou da variada fertilidade musical do Brazil, desde Chico Buarque a Adriana Calcanhotto, desde a bossanova ao hiphop faveliano), de diálogos televisivos quitados de telenovelas populares, de discursos oficiais copiados na súa solemne retórica decadente, de prospectos, de cartaces, de infinitos lugares onde un texto poida referendar ou amosar a veracidade e a riqueza íntima dos feitos. Dá a impresión de que a célebre afección cervantina por ler ata os papeis que atopa no chan acha un correlato na afección de Zúñiga por trasladalos todos (sen xerarquías nin sucedáneos culturistas) ao corpo xa abigarrado do seu texto extraordinario.

Toda esta perspectiva, organizada por esa instancia narrativa, con todos os recursos e as voces ao seu alcance, transcritas en portugués, trata de dar conta da complexidade urbana da gran cidade de Sao Paulo. O primeiro capítulo, titulado precisamente a Cidade, apenas debuxa un leve relato e xa se deixa levar por unha prolongada descrición da cidade. O retrato comeza así:

“Latexa a madrugada no asfalto poeirento das avenidas. Zoa o vento ferido cobregueando calexas secundarias de neons esgotados. No formigón aínda tépedo, ue non renuncia ao sufoco do día previo., permanecen esmagadas as cabichas de filtos Philip Morris dos conductores na caravana infame de coches. Permanece a noite. Perpetúase a fatiga. Apoiado ao pé dun semáforo, un letreiro manuscrito dun home que non pasou da segunda serie do primeiro grao, nunha xornada de caridade escasa: unha esmola, meu, por caridade.. que Deus abençoe voçe. Bolsas de plástico rolan por mor da brisa enfurecida que anuncia o ocaso do verán. O tempo no que as norias estacionan o seu xiro, as luces do carrusel de cabaliños minguan e as caravanas trashuman. Na medula danada da cidade todo acontece coma nas novelas do oeste. O pó de molestas partículas, a soidade das arquitecturas efémeras, a desconfianza da penumbra prácida, as balas de lixo a desprazarse pola noite espida. Íntima.”

A pintura da urbe recolle toda a heteroxeneidade do mundo. Apenas queda nada por ser descrito. Unha idea de totalidade, de exhaustividade narrativa apodera o relato. Tras este primeiro capítulo, no que se divisan as cachoupas pobres dos arrumbados á periferia, dos desherdados que se agrupan nos outeiros en favelas, Zúñiga entra en calquera recuncho desa megalópole e penetra até nos íntimos espazos, onde se explica de maneira total a desorde, o caos e, sobre todo, o non future de case todo. A narración continúa cunha portentosa suma de paisaxes humanas para poder conter nas súas máis de 500 páxinas toda a cidade e, sobre todo, toda a periferia de SP. Quizá haxa poucos exemplos na literatura moderna nos que unha cidade se impoña decididamente a todo, en que unha cidade constrúa por si soa o ritmo da narración. A fabulosa invención de Zúñiga resulta aínda máis extraordinaria pola creación dun mundo decididamente pouco próximo aos lectores que nin siquera mantén con Galicia ningunha relación (só unha levísima mención á fábrica de armas de coruña, que curiosamente figura como gratuíta), dun lugar descoñecido, abigarrado, complexo, coas armas dunha narrativa fragmentaria pero totalizadora, con centos de voces prestadas pero enérxicas e efectivas, coas perspectivas cruzadas e coas palabras usurpadas a outros discursos para compoñer un unha especie de patchwork de encaixe marabilloso.

Eu, con esta Periferia, coloquei xa a Iolanda Zúñiga no máis alto da literatura galega. A ver se cunde o exemplo deste volcán literario que temos aquí diante.


Unha versión deste texto foi lida (con indisimulada vehemencia) co Báltico ás miñas costas.

24 ottobre 2010

POLÉMICAS LITERARIAS


Levo unhas semanas entre polémicas antigas sobre cuestións teolóxicas e literarias. Lendo o texto orixinal e a súa diatriba e a censura desta diatriba e o resultado desta censura da diatriba, e a invectiva contra esta diatriba do resultado da censura da primeira diatriba, nun proceso inesgotable de réplicas e contrarréplicas. Leo con atención cada frase porque non alcanzo a comprender a razón da polémica. O que aprezan os lectores antigos non axuda porque acuden á lea con espíritu tamén belixerante, como azuzadores ou espectadores activos da controversia. O lector algo menos antigo, algo máis imparcial (non moito) por forza do tempo xa pasado, argúe malicia, notoriedade, vinganzas. E queda dito. Busca ás veces nas anécdotas, apócrifas, inventadas ou verosimilmente mentireiras, algún instante xustificador, unha pequena cita, esa fenda inamistosa entre os autores principais do combate dialéctico. Supóñense agravios, desaires, informalidades. Sempre algún momento inoportuno, un cruce explosivo entre eles. Tales especulacións prenden, gustan ao que procura explicación rápida. A ira e o arrebato, case xenéticos, definen para sempre o por qué da loita: un dó de capa e espada, un amorío compartido, unha débeda impagada, un soneto desprezado. Unha pasaxeira tolemia de escritor furibundo alcanza para explicalo todo, pero con matices. Importantes matices. O célebre escritor metido nesa lea resulta espléndido no seu vituperio cruel; o rival, de segunda categoría segundo os cánones (sempre do lado da celebridade), non só cae na trampa do espilido autor de enxeño senón que de forma natural amosa a súa impericia e o seu estilo dialéctico claramente paupérrimo.
Estou niso agora, algo perdido con estas confortables explicacións de andar por casa. A min nunca me convencen e teño a repetida sensación de que ás veces a polémica non é máis ca un extraordinario motor para a propia polémica. Claro que iso neutraliza a trascendencia das cousas. E iso, téñoo comprobado, nunca parece gustar aos solemnizadores oficiais das historias da literatura.

A ilustración non ten nada que ver co asunto.

IMPACIENCIA PERIFÉRICA FINITA

A impaciencia chega ao seu fin. Zeca Baleiro pon rúbrica provisional a esta inesgotable riqueza brasileira. Pero para quen queira ler o libro de Iolanda Zúñiga con acompañamento musical (que eu xulgo imprescindible), poño para os spotifinos enlace particular. Alí, coa axuda primordial da propia IZ que forneceu a servidor de semellante elenco de cancións, poderán ir atopando (porque aínda se está a encher) o ritmo amplificado da súa novela: PERIFERIA BSO.
Eu, pola miña banda, "ando tão a flor de pele que qualquer beijo de novela me faz chorar".


22 ottobre 2010

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (8)

Faltan dous días para a tarde do domingo, né? Pero Milton Nascimento xa está aquí:

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (7)

De todas as músicas que contén Periferia esta que adorna este post é a que máis se aproxima ao ritmo frenético da súa prosa. Pero, ollo, digo aproxima por dicir algo: Periferia é infinitamente máis rica en música, en ritmo, en cadencia, en beleza poética. En fin, este favelado con que dá comezo o Funk:

21 ottobre 2010

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (6)

Tamén cabe o Amor, entre tanta impaciencia, para esta tarde soleada de outono: "Ela só quer, só pensa em namorar".
Neném: comezou de avião; menor de idade, recadeiro, subministra lanches e quentinhas a cambio de propinas ou drogas; Ximbinha: exerceu de radinho, olheiro ou fogueteiro; pre-adolescente, alerta mediante fogos de artificio a presenza de policía ou rivais. Cabeção: aínda é vapor, adolescente, vende drogas e recebe comisión, ata o 20% da venda. Vágner: aspira a traballar de abastecedor; adulto, motoboy, comunica aos vapores cos gerentes; cobra de R$2000,00 a R$500,00 por semana. Simone: frente ou gerente geral: adulto, brazo dereito do dono do morro, supervisa a venda e defende a boca-de-fumo. O Brown : dono ou patrão; adulto, chefe de tráfico, preso ou en busca e captura, en liberdade capitanea desde fóra da favela

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (5)

Traten otros del gobierno del mundo y sus monarquías mientras gobiernan mis días mantequillas y pan tierno y en las mañanas de invierno naranjadas y aguardiente. Ande yo caliente (sic) y ríase la gente. Ou comece o seguinte capítulo de Periferia a este ritmo narcótico:

20 ottobre 2010

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (4)

Cada día que pasa a impaciencia morde. Hoxe menos mal que Chico Buarque cuns amigos ben noviños dan unha alegría ao corpo cunha das primeiras sambas, por non dicir a primeira. Sirva para darlle arranque ao capítulo do Carnaval iolandesco zuñigueiro:
Corenta días exactos antes da pascua retiranse centos de sinais de tráfico, semáforos en ámbar, papeleiras con mondas de plátano, terrazas de mobiliario plástico vermello con serigrafía branca do logo da Coca-Cola, trinta e tres bicicletas, vinte minibuses ilegais, dezaoito coches desvalixados, apártanse toldos, pérgolas que impidan o paso dos escenarios móbiles, destrúense os dormitorios caducos dos habitantes das beirarrúas e caixeiros e viadutos, custódianse espazos axardinados, enclaves turísticos, postos trashumantes e refuxio nómades...


19 ottobre 2010

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (3)

Descanso do árido paseo polas diatribas de cregos ignorantes, esa redundancia se cadra, para pinchar a canción con que abre o terceiro capítulo de Periferia, a coProtagonista. O video non ofrece imaxes; fico, logo, cuns versos demoledores de Desculpa mãe:
Enquanto você ajuntava aposentadoria, esmola pra não ter despesa/ eu tava no bar jogando bilhar, bebendo conhaque, /bêbado eu era o ladrão de traca a escopeta, /com a mãe implorando comida na porta da igreja./ Todo natal você sozinha eu na balada/ bancando vinho, farinha pras minas da quebrada./ Desculpa mãe pela dor de me ver fumando pedra/pela Glock na gaveta, pelo gambé pulando a janela.

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (2)

Para empezar a ler Periferia conviría escoitar esta canción. Ou non. Porque o libro ten iso: dá liberdade. Pero durante estes días irei poñendo a interesante banda sonora da novela. Mágoa de ebook enriquecido.

18 ottobre 2010

IMPACIENCIA PERIFÉRICA (1)


A impaciencia é moitas veces mala compaña. Anunciara para estes días unha recensión da obra de Iolanda Zúñiga, Periferia, pero a ausencia do seu libro na meirande parte das librerías obrígame a morder as unllas e esperar. Pero como non dou aturado este senvivir e, para abrir boca e a boca, permítome ornar este blog con palabras quitadas do seu segundo capítulo: así un vai desfrutando:
As prominentes barrigas preñadas de sete fillos entre os que só media unha menstruación emigran desde as máis dispares latitudes da Terra de Santa Cruz. E sementan a cidade. E nutren as súas beiras sen rumor atlántico. Exércitos de obreiros proletarios negros e mestizos parten do nordeste buscando preservar os soños. Acurralalos con cinta aillante ignífuga para que non foxan, polas fisuras, do sitio da infancia. Empregadas domésticas con cofia procurando damas de renome a quen servir, varredores con vasoira sen pugas, albaneis na busca de solares sen dono, choferes de rodas picadas, estibadores sen cargamento, porteiros sen recepción. Erguen con dignidade ladrillos con taras en terra allea. Sitúan nome e enderezo nas caixas de correos que non imprimirán nas guías telefónicas locais. Recomezan coa ilusión. Vida nova, vida miúda, vida inconsciente é parida nos camiños sen beirarrúas do extrarradio. Periferia e periferia, molecada sem futuro eu já consigo ver. E mentres os presupostos anuais están destinados a concluir un submarino a propulsión nuclear, a construir a terceira central atómica do país, a desalinizar a auga mariña, a retocar as fotos dos candidatos da propaganda electoral, a pavimentar avenidas principais para solas estranxeiras de debuxo adherente, a mellorar o transporte de cara ao Mundial 2014 ou aos JJ.OO. 2016, pouco se fala das febres que a pobreza ocasiona. Periferia e periferia, milhares de casas amontoadas.

16 ottobre 2010

TODO É SILENCIO DE MANUEL RIVAS

Manuel Rivas xoga cun serio handicap: son altas as expectativas que crea porque raras veces decepciona. Parte dunha posición condicionada, sempre por riba do esperable e, por tanto, os lectores xulgan máis esixentes as súas novas propostas. Con outros, máis novos, menos prometedores, a benevolencia evita censuras graves. Con Rivas, a lectura comeza con sospeitas, parangóns e permanente receo. Tamén é certo que a cambio os seus devotos perdoan os pequenos desfondamentos, os seus clichés demasiado familiares. Pero hai que recoñecerlle o desafío que supón sempre a súa saída á palestra cada certo tempo, cun bó grupo de lectores, nada inxenuos, que coñecen as súas zunas e o seu modo de narrar singular.

Esta novela de Todo é silencio (cuxo título rememora o verso rosaliano) tampouco defrauda esa determinación previa. Atopamos os signos inequívocos da narrativa de Rivas: a presencia simbólica e poderosa dos mapas ou da escola ou da figura do mestre ilustrado de estirpe republicana (neste caso co engadido tamén ilustrado dos indianos que construiron escolas por toda a xeografía galega); a zooloxía ou a botánica como fonte inesgotable de metáforas; os equívocos lingüísticos que Rivas anota en forma de lista no seu caderno habitual (como puiden ver eu nunha memorable para min ocasión en que tiven a honra de presentalo), as patoloxías siquiátricas (a epilepsia dun dos protagonistas, as ausencias, a adicción doutro, a tendencia melancólica que conduce á desesperación ou á negación dun mesmo) como punto de partida para o fluxo estrañado da conciencia; a onomástica ou os modismos como arranque enxeñoso de brincadeira; a épica que remata grotesca por contraste entre a gravidade do momento e o ridículo do esceario (como na anécdota do búho avisador); o lirismo marino de peixes e escuma (a descripción da praia, ese outro mapa ou croquis que un bota en falta como apéndice e que espero que Xerais achegue en vindeiras edicións); a retranca amablemente irreverente, inocua pero chusca, que impregna boa parte dos diálogos; a anatomía humana (unhas dedas, unhas unllas, o cabelo deses cancerbeiros do cemiterio) como síntoma do porvir.

Pero tamén atopamos a rica lingua de Rivas (léxico preciso, frases breves, case con ritmo de versos, parágrafos circulares, recurrentes) en perfecto estado de forma. A posible grandeza do libro reside nese aspecto, como ocorre case sempre cos seus textos, sexan novelas, contos, crónicas ou cortos artigos xornalísticos. Rivas, neste caso, escribe unha novela con claras compoñentes dramáticas. Eu auguro unha pronta versión cinematográfica ou mesmo unha posta en escea inmediata. A narración é máis ben unha sucesiva suma de escenificacións calculadas, con acotacións, descripcións precisas do lugar que ocupan no esceario (o bar, ese mundo coral de tanta teatralidade, pero tamén a escola abandonada, derruida, a comisaría, a habitación). Di el que escribe con/por golpes de mar. A composición da novela en corenta e cinco cadros, ao tempo divididos ás veces por pequenas esceas ou simplemente mediante a incorporación dun branco na páxina que ben pode representar un silencio ou a palpable mostra de que o narrador colle aire. Lembrei eu ao ler as súas declaracións o primeiro verso da famosa oda de Gimferrer: “Tiene el mar su mecánica como el amor sus símbolos.” Porque a pesar de que o libro parece escrito a pequenos e reducidos impulsos, estes, como as brazadas dos remos das dornas (esa metáfora que tanto gusta a Rivas de remar de cara á costa para ver o que vamos deixando atrás), levan un ritmo pautado, que ordenan o conxunto con precisión case matemática.

A historia que conta Rivas constitúe unha especie de epítome do mundo do narcotráfico nunha vila calquera das rías galegas. Para iso elixe unha poboación inventada, Brétema, construida por acumulación e ao tempo por síntese de todas, con eses elementos naturais (praia, peirao, duna, rochas, cons, vaos) que outorgan validez universal e identificatoria á paisaxe. O tempo, inconcreto mesmo na precisión de estacións ou de anos pero descifrable nos costumes, nas cancións ou nos modelos automobilísticos, vai desde os anos 70 do contrabando do tabaco (explicado de forma algo apresurada como derivación do estraperlo ou do comercio do wolfram) aos anos (máis ben na segunda parte) 80 ou 90 da fariña, da incorporación dos cárteles internacionais e da violencia extrema. O ambiente descrito, para quen vivira, por exemplo, no Cambados (as camisetas amarelas de fútbol tendidas ao sol) dos miñanco e dos charlíns, resulta tristemente coñecido a través dos continuos relatos que as xentes contaban naqueles días: adolescentes que contribuían ás descargas, partidas de billar ata as tantas da madrugada nun bar de carretera, as planeadoras á porta da casa en Tragove, os contrabandistas tomando o café no mesmo bar das tertulias fronte ao mar de frades. O telón de fondo e mesmo a fasquía de boa parte dos personaxes obedecen a materiais fascinantes que se poden atopar na boca de tantas persoas que viviron aquel tempo nas vilas da costa galega. Os secundarios desta novela de Rivas chegan a ter cara e rostro na miña memoria persoal: poden semellar ás veces demasiado tópicos (“Que diálogo! Mágoa de telenovela”, p. 123), pero tamén o mundo daquela tendía a recrear perfiles cinematográficos, en acenos ou en vocabulario aprendidos en películas, como recorda, entre outras, a extraordinaria Gomorra de Saviano ao describir o gusto dos capos da camorra napolitana por remedar aos gángsteres de O Padriño ou de Goodfellas ou nesta novela na predilección que amosan os protagonistas polos western, que eles chaman do oeste.

O que fai singular este relato é precisamente o que escapa a esa especie de operación de acrisolamento do narcotráfico: a colocación dos focos narrativos en tres protagonistas novos, un triángulo que nas primeiras esceas semella o modelo de Dous homes e un destino ou de Jules et Jim, que son os que dan coherencia e xustificación a todo o relato. Os primeiros cadros presentados a modo de xogos adolescentes con eles posúen unha forza extraordinaria e advirten ao lector afeito ás voces de Rivas de que todos eses momentos han cobrar interese a medida que van medrando. Fins Malpica, Leda Hortas e Víctor Rumbo forman a columna vertebral da novela e das súas propias historias van cobrándose ás dos demais. Nos paratextos desta novela se insiste na importancia doutro protagonista, o Mariscal, que aparece citado desde a primeira frase. Este personaxe, o capo máximo, cunha historia digna de ser contada polo miudo (cousa que elude Rivas, quen prefire o resumo, magnífico a pesar do teor algo esperable das peripecias), ofrece interese porque, de todos, é o único que ten algunha formación intelectual, o que lle permite a Rivas (non ao narrador que debería construirse autónomamente)* xogar coa súa innegable facilidade para as ocorrencias de corte lingüístico, aínda que abusa delas en moitas ocasións. Non é, porén, para min, e malia o intento de enriquecelo con matices contradictorios (a entrevista coa xornalista non é das mellores partes da novela), o verdadeiro protagonista do libro. Eu prefiro máis esa introspección ausente de Fins (a súa relación con Mara daría para algo máis, creo eu), a ambigua e silenciosa presencia dunha Leda contemplada desde lonxe ou a revoltosa e desacougante figura de Brinco, un dos personaxes se cadra máis atractivos da historia, a pesar da súa aparente vida salvaxe chea de tópicas anécdotas e historias máis ou menos adiviñables.

Comprei o libro en Gami un venres de outono, co ceo limpo dunha mañán de Vigo. Comecei a lelo pola tarde e rematei a mañán do sábado. Só leo tan rápido os libros que me gustan. Pero sobre este dubidei ata o último momento, porque ese horizonte de expectativas que eu teño sobre Rivas estábase impoñendo a cada instante. Cando me din de conta máis ben de que estaba aí ese horizonte e que resultaba inevitable, de que lle metía demasiada esixencia ao libro, apreciei que Rivas é moito Rivas, que Rivas está moi por riba de case todos/as, que é un grande das letras galegas, aínda que eu sempre espero (e sei que non debo) que o seu fiable e fermosísimo Mercedes de motor diesel, brillante nas curvas máis pechadas e velocísimo ás veces nas estradas tortuosas deste país, resulte algo máis fascinante.

*Pregunta técnica: quen conta o cadro XI?

Addenda: A ilustración do post é o resultado de fedellar na da portada do extraordinario Miguelanxo Prado, a quen desde aquí felicito. O que non acabo eu de entender é por que esta escea: polo simbolismo?

15 ottobre 2010

ZÚÑIGA E RIVAS


O outono literario de ficción aparece marcado en Galicia (e que me perdoen os outros/as) por Manuel Rivas e por Iolanda Zúñiga. Ambos quitan libro estes días (de feito xa están nas librerías) e dame a impresión de que se poden mancar mutuamente ou de que ambos poden saír beneficiados pola coincidencia. Rivas, malgré lui, é arcolito que pode arruinar por monocultivo o territorio dos lectores/as. E non me gustaría que a grandísima novela de Zúñiga fose mínimamente desprazada polo vigor mediático de Rivas.
Eu, polo momento, vou lendo a Rivas para darlle recensión proximamente nestas pantallas. Pero xa estou pensando no alto honor que lle teño reservado a Iolanda Zúñiga, soberbia autora da excelsa Periferia.

14 ottobre 2010

ÁREA METROPOLITANA DE VIGO


Dá conta hoxe a canallesca do plante de Caballero a unha reunión organizada pola Xunta para presentar un informe da Universidade de Vigo sobre a viabilidade da área metropolitana diante dos alcaldes correspondientes da contorna. E tamén dá conta da irritación (aínda que non debería ser noticia) do edil Figueroa e da censura doutros alcaldes asistentes polo que consideran falta de respecto e de vontade política sobre a cuestión.
Case desde que me vin facer veciño desta cidade, o proxecto de área metropolitana xa era inminente. Vin pasar xa varios alcaldes e varias consellerías de ordenación de territorio ou de presidencia, de todas as cores políticas posibles. Mirei nos xornais miles de noticias e comentarios favorables á implantación de tal estructura organizativa. A falta de concreción sobre o número de municipios participantes, a cuestión parecía indiscutida desde antigo, con informes mesmo rigorosos como aval de tales pretensións. Pero agora, cada certo tempo, coma un culebrón estival, sae á palestra tal necesidade.
O de onte en Caixanova (con todas as mesmas caras masculinas que van a todos os saraos desta natureza para facer ver que as forzas vivas seguen idem) foi un episodio máis, pero agora tamén adubado coa mandanga e coa parafernalia con que ultimamente se fan estas cousas nesta cidade (supoño que cun gasto, aínda que modesto, en toda esta preparación): con saúdas, convites e supoño que pinchos a todo o mundo mundial,e coa intención tramposa de ver quen ou quen non está polo labor de metropolizarse.
As palabras de hoxe de Figueroa indignadito son as dun fuleiro cazador que, tras colocar o manifesto cebo (ou antes, que diso se trata), salta de ledicia ao comprobar que funciona. Pero resultou tan burdamente evidente que era iso o pretendido (coa involuntaria axuda de inxenuos investigadores da Uvigo e de alcaldes animosos que van seareados polo espectáculo que poden ver) que non me estraña que Caballero saira hoxe cun discurso esmagante, cheo de razón incontible, explicando con todo o luxo de detalles oportunos a pamema que supón semellante circo. Dixo que el non ía a un montaxe electoral e, eu, que non son devoto de san Abel, direi que as trazas do acontecido onte danlle a razón e que quen quixo metelo como fose nesa torpe trampa saiu hoxe notoriamente esquilmado.
É o que ten estar todo o día máis enzoufado na pugna partidista ca en ofrecer decisións precisas e executables ipso facto sobre a cidade. Se a Xunta de Galicia está disposta a constituir unha área metropolitana, só ten que facela: de informes máis ou menos rigorosos pero sempre bonitiños e churrusqueiros están as consellerías cheas (con perdón).

Addenda: doume este espazo para engadir o que hoxe trae a Voz sobre o particular: do ano 1999 data o primeiro informe onde se di o mesmo. Isto é o que ten a memoria (que neste caso tampouco é tanta porque non hai vigués/a que non saiba as veces que damos con esta pedra).

12 ottobre 2010

NOVATADAS DELICTIVAS: ESA REDUNDANCIA


A noticia de que unhas familias de Vigo vai demandar a un colexio maior de Madrid, dependente da Complutense, polas vexacións cometidas sobre os seus fillos baixo a forma e denominación de novatadas éncheme de ledicia polo que supón de decidida persecución dunha práctica humillante, admitida e tolerada polas distintas institucións. Nin os colexios, nin as universidades coas que manteñen relación son quen de entrar nesa especie de pacto de silencio establecido ao respecto. A posibilidade de que o que foi (ou a que foi) unha vez novato (ou novata) se convirta, pasado un ano, en torturador e en vexador de novas víctimas, favorece (por unha insólita e aberrante versión da vinganza) a escasa importancia outorgada a tales feitos. Unha especie de consentimento, cando non sorriso comprensivo, aparece cando se fala deste asunto con amigos e coñecidos: non é difícil atopar palabras de tolerancia coas que pretenden relativizar o meu escándalo e irritación indisimulada polo noxento fenómeno.
A famosa sociabilización que se pretende con estas reliquias da rancia estudiantina pode conquerirse doutras miles de maneiras. Na mente de calquera pode atopar o que se fai cando unha persoa nova entra a formar parte dun colectivo. Por que neste se manteñen estas probas de humillación, inequívocamente delictivas, completamente alonxadas dun sistema democrático de organización social?
Alégrame pois que unha familia (hoxe o mesmo xornal que destacaba a noticia amplía a súa dimensión coa esperada reacción doutros familiares máis benévolos coas vexacións ou máis parvos ou cretinos, alén de masoquistas, na consideración da educación dos seus fillos) poña en mans da xustiza unha extendida e violenta forma de dar a benvida aos novos e ás novas estudiantes no mundo universitario. Oxalá sexan moitos os denunciantes. Eu desde aquí fago os meus votos para que así sexa.

Ilustración: Cartaz satírico colocado en Padova, co curriculum universitario dunha licenciada en Ciencias da Intermediación Lingüística (unha especie de Tradución e Interpretación), típico da estudiantina italiana, e propiamente da zona de Bologna, seica, para celebrar o fin dos estudios.

11 ottobre 2010

ZAPATERO E A MOCIÓN DE CONFIANZA


As últimas noticias sobre o cariño profesado pola cidadanía española ao seu presidente falan de seria desafección ou de abandono. Falta ano e medio para as eleccións e o panorama non pinta nada ben para Zapatero, comprometido cos remedios para solucionar a crise antes que cos seus electores. Esa teima presidencial, común a case todos os anteriores, de crer que só eles coñecen non só a realidade completa do país senón a solución precisa conduce inevitablemente a esta situación de desamparo político.
Esa mesma conciencia (afín ao do déspota ilustrado) de estar actuando en beneficio dun ente pouco ou nada definido chamado país, España ou nación deixa vulnerables aos seus votantes que prefiren outras maneiras para saír da crise. Non vou continuar por esta vía que me levaría lonxe e non quero eu agora excursión longa. O que si pretendo sinalar é que, se Zapatero está completamente convencido de que esa é a única forma de governar e que esa forma ou non está suficientemente aceptada polo seu partido ou se de forma evidente non conta co apoio necesario no interior das súas ringleiras, debe someter todo ese labor á consideración democrática das súas bases. Non digo que faga a felipada de poñer o seu cargo ao designio do partido co propósito de deixarsee querer ou de facerse imprescindible, pero si debe someter o seu peso político (a súa propia auctoritas) aos militantes para zanxar dunha vez por todas esta crecente fraxilidade de liderazgo.
Onte dicía o propio Zapatero que o anuncio de se volver a presentar era unha cuestión persoal e, como tal, deduzo eu, sometida ao seu único arbitrio. Soaba convincente no amplo marco das relacións humanas e do respecto convencional ás vontades propias, pero eu, que son algo maquiavélico, creo entender que un presidente de governo non pode asumir nada de xeito persoal: que ten un deber asumido no contrato social asinado cos seus electores. Un presidente debe velar porque as súas apetencias non interfiran no que considere oportuno ao ben común e, sobre todo, ao benestar do país. Un presidente do governo é un papel que debe exercer do xeito máis convincente posible: non valen veleidades nin caprichos sobre o que ten que facer. Agora demándase que dea un paso adiante e aclare á cidadanía se vai ser ou non o candidato para as vindeiras eleccións. E, nese caso, que explique e dea a batalla no seo do seu partido onde, ao parecer, non están demasiado contentos cos seus silencios ou coa súa excesiva tranquilidade ao respecto. Se tan a gala ten (ou tiña) respectar, con todos os escrúpulos, os procedementos democráticos clásicos (e eu non dubido diso) debe poñer a súa política, os seus plans concretos, a disposición aberta do seu propio partido, presentarlle unha especie de moción de confianza, se o que quere é ter a suficiente fortaleza política para levar o país durante o tempo que queda para as eleccións. A aprobación dos orzamentos permítelle, polo de agora, non ter que preguntar directamente aos electores e antes de tempo que é o que pensan deste anos últimos ao frente do governo, pero o tempo corre inexorablemente para todo.

8 ottobre 2010

A NAI DYLANIANA


A nai do artista antes chamado Chiquito de la Highway 61, para o século César Candelas, agora cantante de QCP, é unha das persoas deste universo mundo que máis veces escoitou a Bob Dylan, xa que sumou ás audicións eternas do irmán do interfecto as do propio Chiquito durante as vintacatro horas do día, durante os sete días da semana e durante os doce meses do ano durante os case corenta anos que leva instalado o de Duluth na atmósfera de casa.
Hoxe estará contenta de que tantos anos de satisfactorio padecemento involuntario teñan algún tipo de recompensa: ver no seu xornal que tantas doses de Zimmerman pagaron a pena.

7 ottobre 2010

QUEREMOS TANTO A VARGAS

Tendemos a identificar a literatura coa ficción. De resultas desta simplificación, un poeta de apenas, poñamos, dez mil versos, que xa son moitos versos, acaba por codearse en rango con escritores que apañan novelas, contos, artigos, ensaios, biografías, semblanzas, prólogos, comentarios, discursos, tratados, libelos, leccións, sobre calquera asunto e tema: economía, sociedade, historia, política, costumes, poesía, cine, sexo. Non nego que ambos se dedican á literatura, pero uns, estes últimos, creo, con máis ambición poética, con máis envergadura intelectual.
Pode que un prefira ao poeta que xunta versos e palabras coa sabiduría do artesán que coñece a fondura das emocións do individuo. Para os que aman, coma min, este tipo de lecturas, o pulso dunha frase, apenas dun sintagma, é suficiente para acadar a gloria, unha pequena pedra nas abas do parnaso, nada desdeñable. Pero o que, ademais de probar esa estratexia miuda de amasar apenas catro palabras, entrega o seu esforzo a escribir argumentos trabados, ideas coherentes, artefactos narrativos complexos, edificios especulativos sobre a humanidade e sobre o tempo que lle toca por vivir, hai que recoñecer que algún fito senlleiro, algo máis destacado e sobranceiro, nesa montaña en dous cumios dividida debe ter.
Vargas Llosa pertence a esta estirpe: a dos xigantes imbatibles da Literatura.

6 ottobre 2010

NUNCA MENOS SOLO QUE CANDO SOLO


"Nunca menos solo que cuando solo". Neste aparente xogo de palabras agóchase o valor do libro. E nesta selección de frases, a paixón insólita, con artiluxios propiciatorios (o museo portátil), pola lectura. Escólloas dun libro de 1663 sobre un dos moradores máis célebres do parnaso. Os nomes de ambos quedan para estímulo das sospeitas.
Sazonaba su comida, de ordinario muy parca, con aplicación larga y costosa, para cuyo efecto tenía un estante con dos tornos, a modo de atril, y en cada uno cabían cuatro libros, que ponía abiertos, y sin más dificultad que menear el torno, se acercaba el libro que quería, alimentando a un tiempo el entendimiento y el cuerpo. (...) No diré las noches que arrobado en el deleite de las especulaciones y en la curiosidad de los libros, dejaba de cenar.
Me refirieron por cosa notable (...) que tenía una mesa larga que cogía el ancho de la cama, con cuatro ruedas en los pies para llegársela con facilidad, despertando la noche para estudiar, y en ella muchos libros prevenidos y pedernal y yesca para encender la luz, pues solía tan a deshora comenzar su tarea que, por no aventurar los ratos de la noche muy acomodados para el estudio, no aguardaba que un criado le trujese recado de estudiar.
Estaba siempre ocupado, ya estudiando, ya comunicando sus estudios con ostentación de la viveza y prontitud de su ingenio y nunca menos solo que cuando solo. Andando por las calles en su coche, acostumbraba llevar consigo papel y tinta para apuntar lo que podía ofrecerle su continuada aplicación que solía traerle en el interior tan elevado que, encontrando algún amigo, no reparaba a lo exterior de los cumplimiento y cortesías. (...) Sucedióle un día que, saliendo de una librería, se entró en su coche, mandando al cochero que andase sin decirle adónde y, preguntándoselo a pocos pasos, como iba divertido, le respondió: "Adonde quisieredes". El cochero, escarmentado de haberle muchas veces sucedido lo mismo, para advertir con donaire a su amo que no hiciera de las calles escuelas paripatéticas llevóle al lupanar que entonces había de mujeres públicas. Estando cerca, echólo de ver y, ásperamente reprendiéndole, le dijo que la resolución había sido como suya, pero que tuviese entendido que el coche de su ánimo y aplicación lo tiraban cisnes y no palomas.

LAMA NAS ONDAS


Os dez minutos de información local de Radio Vigo constitúen a maior concentración de lixo político que un pode escoitar en varios kilómetros á redonda. Tal densidade non pode ser achacable aos xornalistas que realizan a súa tarefa cotiá, aínda que a insistencia con que tratan os mesmos temas, a forma de deleitarse na súa presentación e a incapacidade manifesta de elixir outro tipo de programa non os exonera dalgunha parte das culpas. O patrocinio deste pequeno espazo radiofónico, case sempre en voz de alcaldías, vicealcaldías e portos de vigo para anunciar, pode explicar esta teima palmaria de furar na lameira da política viguesa.
O de hoxe pode resultar ilustrativo, a expensas de que a miña memoria non falle nin eluda cousas (in)dignas de lembrar. A primeira, que recorde, insisto, foi a aprobación da reserva dun montante de 7 millóns para obras de humanización en rúas de distintas partes da cidade ao parecer deterioradas. A entradiña prometía un hosanna para tales lugares, pero non tardou en saír Abel tonante indicando que o deterioro se debe ao abandono total, coma nunca antes, da Xunta de Galicia a esta cidade. E todo porque o alcalde desta cidade (ou sexa el mesmo, pero citado en terceira persoa) fora á tribuna de convidados do parlamento de Galicia o día no que modificaban a lei de caixas e Feijoo quixo vingarse del. A diatriba, en tons demoledores (nada raros desde hai máis de dous anos en que comprobou o alcalde que ese discurso era o preferido por unha parte da poboación), remataba cunha frase cuxa literalidade aínda retumba nos meus oídos como unha ameaza de cantonalismo doutrora: "Para que quere Vigo, para que queremos a Xunta de Galicia?". Lembraba eu as palabras de Mafo onte sobre a necesidade de cortar poder ás autonomías cando puxen este berro en consonancia, pero desde esta magna Vigópole.
Acto seguido, recollía o programa as palabras (picudas, agudísimas, sempre airadas) de Corina Porro na inauguración de Conxemar. Lonxe de calquera asomo de retórica encomiástica ao labor dos expositores ou de arenga aos participantes para que aproveiten a feira, a presidenta do Porto de Vigo tirou de manual de candidata e fixo un discurso propio de verbena partidista, case de peche de campaña.
De todas as declaracións, con ser a máis electoral, foi a menos provocativa. Porque, a raíz da noticia de que o xuíz non ve delito de prevaricación nas actuacións da presidenta do porto en relación co recheo comezado en Guixar e paralizado polo xulgado, o portavoz Figueroa campeou pola radio esixindo a trochemoche desculpas, palinodias e case xenuflexións aos que, coma o alcalde, lanzaron todo tipo de acusacións contra a señora Porro, como el a chama. Non fai falta que tente explicar a facundia vehemente de tal portavoz, coñecido e padecido en toda a cidade desde antigo, mesmo desde as súas ringleiras onde non se explican a teima do PP por mantelo en tales postos relevantes.
Pero para rematar o tempo das indignidades faltaba a guinda (e non é Domínguez, que vén sendo ultimamente tan discreto coma un alma en pena): o concelleiro Font, que non só non pide desculpas a Corina Porro por dubidar da súa honestidade política no caso antes citado senón que afirma que estar imputado xa é suficiente baldón e que ir declarar ao xulgado como imputada algo quere significar. E non se conforma cunha soa vez: repite a barbaridade con diversas variantes da mesma natureza, nun claro exemplo de sobrepasamento das reglas máis elementais do respeto da inocencia nun estado de dereito. Non podía dar creto ao que escoitaba. Pero, como o tempo do espazo radiofónico remataba e o presentador pasaba rapidamente a outra cousa, pensei que era eu o raro e que escoitara mal toda a negación da inocencia, demostrada co arquivo do caso, con que despachaba Font a Corina Porro.
Cando ao final do programa radiofónico chegan as noticias do Celta, sobre os mocos de Michu, a torticole do utilleiro ou a torcedura de falanxeta xogando ao mus de De Lucas, dou de novo albricias a Marconi.

5 ottobre 2010

LEVAR UNS ESTUDIANTES AO TEATRO EN VIGO: MISIÓN IMPOSIBLE


Coméntame unha querida amiga que estes días pretende levar aos seus amadísimos alumnos e alumnas de bacharelato a unha representación de teatro. Mira a carteleira do Centro Cultural Caixanova e atopa que Ibsen e Shakespeare andan en outubro por Vigo. O concello organiza algunha veces pequenas representacións matinais para centros educativos, pero son para un público algo máis infantil. Ela prefire que vaian a unha obra xa máis seria. Tenta mercar para quince rapaces/as as entradas. Despois de chamar infinitas veces por teléfono sen resposta algunha, achégase un día pola tarde aos mostradores do CCC para facelo. Non hai ninguén. Nin siquera para entregar as entradas dese mesmo día. Rodea o teatro e pregunta ao porteiro onde compralas. O porteiro dalle un número de teléfono para chamar pola mañán. Avisa ao seu Xefe de estudios, que é o responsable de pagar as entradas: os dous tercios do importe, en forma de subvención, para sermos máis exactos.
O Xefe de estudios emprega boa parte da mañán tratando de localizar a alguén de Caixanova Obra Social para que lle indique como proceder e para preguntar de paso se hai algún tipo de descontos para grupos numerosos. Tras arduas pesquisas, unha voz resposta que resulta imposible facer o pago en vivo e en directo e que, por suposto, derivado desto, non é posible a fórmula do desconto. A adquisición de entradas para o teatro debe ser realizada exclusivamente por internet ou por un teléfono ad hoc. O afanoso xefe de estudios prefire entrar na páxina correspondiente e, cando leva un cacho fozando nela, advirte que só pode mercar seis entradas de cada vez. Intenta, logo, poñerse en contacto co número de teléfono en cuestión e volve a atopar o mesmo atranco das seis entradas: a persoa que o atende só pode servirlle ese número de entradas como máximo. Para unha nova remesa debe volver chamar. Pero xa non ten tempo para facelo porque a operadora telefónica esíxelle que o pago da entrada debe efectuarse de forma exclusiva con tarxeta. O xefe de estudios, pampo e alucinado, tenta solicitar se pode apoquinar con transferencia ou con outros métodos de pago habilitados para as administracións modestas como pode ser a dun instituto de ensino medio. Nanai. Con tarxeta e só con tarxeta. Resultado de toda a operación? Os rapaces e rapazas que tentaba levar a miña querida amiga ao teatro quedan definitivamente sen poder ver nin casas de bonecas nin mercaderes de Venecia.
En Vigo, Caixanova controla o 80% (ou máis) dos espectáculos teatrais digamos de certa entidade e de contrastado prestixio. Caixagalicia tentou durante un tempo competir con ela en oferta. Agora as dúas xuntas, en breve, monopolizarán lamentablemente o mercado cultural (o máis común e convencional, se se quere) da cidade (do monopolio financieiro será mellor non falar). Non quero nin pensar na dificultade máxima ou na imposibilidade efectiva que poden ter aquelas persoas que pretendan asistir a un espectáculo se non cumpren co sistema establecido pola disque Caixa Breogán para tales mesteres. Tanta obriña social, tanto viguisismo, tanta galeguidade, tanto de noso para que uns alumnos/as dun centro educativo ubicado nesta cidade non podan entrar nun teatro porque son máis de seis e non teñen unha maldita tarxeta.

4 ottobre 2010

CONTRA A OPINIÓN PÚBLICA


Unha das funcións interesantes dos blogs é a de someter a crítica a opinión pública publicada nos xornais. Ese xa tópico carto poder, nacido como contrabalanza dos outros poderes, cada vez se atopa máis en mans dos que detentan o poder. Non xa polo control, manipulación, dependencia, que xa dá ata noxo comentar de tan obvio, senón pola ocupación cada vez máis rutilante deses espazos polas mesmas persoas que teñen tribuna e altoparlantes nos parlamentos, nas televisións, nos mítins. Ou sexa: que eses recunchos destinados á crítica política, á censura do poder, están ocupados, case usurpados, polos mesmos que a priori constitúen o blanco dos comentarios, con variantes mal disimuladas, coma a de colocar a xornalistas da corda de espíritu e letra militante, convivinte co partido en cuestión, para tales exercicios.
Non fai falta sinalar a limitación que iso supón para o libre desenrolo da análise política. Por iso aprezo tanto neste formato, ou no do facebook, a crítica aos columnistas de prensa, o comentario aos comentaristas, a resposta aos que ocupan un lugar de privilexio na expresión das súas ideas. O blog debe ser contrabalanza da suposta contrabalanza do poder, unha especie de vixiante atento ás redundancias do sistema político, un incordio para os que cren que emiten e constrúen a opinión pública. Aquí, co gadaño preparado, andamos.

Ilustración: praia de Gulpiyuri, no conceyu de Llanes.

3 ottobre 2010

ATENTADO ESTÉTICO EN VIGO

Non é necesario ser un López Chaves para se dar de conta do atropello estético que supón colocar esa parede de cemento armado diante dunha das fachadas de edificio máis extraordinarias de Vigo. Non había outra forma máis subtil para remediar este atentado? Non hai outro lugar onde abrir unha escaleira ou un ascensor aos aparcamentos que non sexa diante desta preciosa e singular arquitectura viguesa? Costa tanto pensar un pouco?

ELECCIÓNS RUIDOSAS

Non fai falta seguir ao pe da letra a metáfora da "Festa da Democracia". Votar nunhas eleccións, sexan do que sexan, é un acto cívico, un exercicio serio de decisión política. Mesmo podo entender que se lles queira dar un sesgo lúdico, lixeiro, a ese pequeno paseo ás urnas cun sobre na man. Adoita ser en domingo co que supón iso de folganza festeira.
Pero daí a convertir mesmo unhas eleccións primarias (onde poden votar non máis de dez mil persoas) no acontecemento mundial de confetti, música engaiolante, palabras ocas e demais parafernalia ao uso (por suposto costosa e gravosa para os petos non só da militancia senón de todo o mundo que paga impostos neste país) é unha grandísima irresponsabilidade se non fose un estrondoso ridículo.
Será así por estar no candelabro da vida política todos os días, para ben ou para mal, tanto ten. Seino ben: que os do markéting político son mesetarios en audacias propagandísticas. Pero esto xa resulta demasiado escandaloso.
Voten, si, pero non fagan ruido. Por favor.

[Forges hoxe en estado de especial gracia].