Caxigalines nella Reguera'l Campizu

26 febbraio 2010

QUEVEDIANISMO FECAL

Quevedo é un autor eminente da literatura española. A súa grandeza, por repetir ao Borges, é verbal. E por iso non é estraño que a súa obra sexa a principal autoridade (compartida co Quijote de Cervantes) na construcción do Diccionario da Real Academia Española. Nos séculos XVIII e XIX a súa prosa satírica (a poesía é outro cantar) foi considerada clásica por imitable: entre os seus libros (o Buscón, os Sueños) e o Quijote cervantino animan o canon estilístico dos novelistas decimonónicos/as. No século XX, as vangardas e o cambio estético propician unha maior diversidade na proclamación de figuras relevantes e fai que Quevedo, sen perder moita da estimación, comparta con moita máis xente o dobre cumio parnasiano.
Nese Galiñeiro das letras, Quevedo e Cervantes repártense os papeis estilísticos. Non vou estenderme niso, pero Quevedo atende ao gusto satírico. A descripción hiperbólica, a tendencia ao vituperio ou á diatriba, a construcción caótica dun mundo abigarrado, a caricatura e o prototipo das figuras censuradas forman parte do seu planteamento literario, xunto ao pracer pola metáfora estravagante ou polas diloxías que requiren intelixencia lectora. A súa literatura constitúe, de crer os manuais e a bibliografía inxente ao respecto, unha liña moi fértil na historia literaria e aínda estética hispana, de aparente espíritu combativo e crítico: Goya, Valle Inclán, Buñuel (non sei neste caso moi ben por que) fían esa perspectiva, aínda que con obxectivos ou finalidades diverxentes.
Resulta discutible toda esta tese, pero o que non parece tan discutible ao meu xuízo é a tendencia última nos xornais da dereita máis execrable de escribir á moda de Quevedo. Ese quevedianismo fixo e fai furor entre os escritores máis conservadores, máis retrógrados, que teñen a gala enfundarse nesa máscara do autor cortesano fustigador de costumes e, por suposto, sempre próximo ao poder. Dirase que o propio Quevedo, coa súa reaccionaria visión do mundo e a súa pertinaz presencia no bulebule da corte, contribúe a esa querencia.
É posible, pero parece evidente, pola lectura dos seus máis coñecidos paladíns, que teñen a Quevedo entre cella e cella, co dobre propósito de facerense os máis castizos do curral, sempre lambidos polos incondicionais do españolismo rancio, e os donos incontestables do vituperio, xénero admirable que eles convirten en inmundicia.
Nunca o quevedianismo (de longa e agradecida estirpe) tivo tan miserable estela.

5 commenti:

De la Highway 61 ha detto...

Perdón. Este Quevedo era concertista ou culturista?

ms ha detto...

E logo Quevedo foi menos miserable que os seus seguidores modernos?

Manuel Ángel Candelas Colodrón ha detto...

Non lle sei en cuestións de graos. Ser miserable no século XVII, cun réxime autoritario e tiránico, e ser miserable no século XXI, cun réxime democrático, non é, creo, o mesmo.
O que quixen sinalar eu era a conscientemente elixida estirpe quevediana do vituperio actual. E, sobre todo, a torpeza e a xenreira inicuas de tal afán. Que poden estar no orixinal, pero que agora semellan moito máis inmundas. Por careceren estes columnistas, ao meu xuízo, de humor, enxeño e talento para a burla.

Pablo do Paso ha detto...

Engadiría á súa tese o Larrismo (el gallego es un animal muy parecido al hombre, inventado para alivio del asno), que en Madrid segue a facer estragos. E noutros lados, lembren vostedes alá polo Sur cando xulgaban o caso Rocío Waninkhof, á presunta culpable acusouna o fiscal -un fiscal non é un ignaro que fala por falar, agardamos- de ter un carácter "muy gallego".
Eu iría un paso máis aló con estes columnistas: están desfogando agora o que non lles deixou Franco, aquel gallego que lles morreu na cama e deixou todo atado. A eles tamén. Atados ao pasado, vivindo nun franquismo sen Franco.

detective crepuscular ha detto...

Entón ao de Aznar podíamoslle chamar Quevededismo ereccional e ao de Rosa Díez Quevedoenza antigalega. Está ben iso, Don Arumes de Quevedo y Piñeiros. Mui fino o seu, como sempre.