Caxigalines nella Reguera'l Campizu

5 maggio 2014

O SENSACIONAL TRIÁNGULO AZUL DE LAILA RIPOLL: PODE HABER CUPLÉ DESPOIS DE MAUTHAUSEN?



1.     Privilexio.
Foi extraordinario privilexio, que debo ao amigo Eduardo Pérez Rasilla, asistir a un ensaio xeral do Centro Dramático Nacional na sala Francisco Nieva do Teatro Valle Inclán na praza castiza de Lavapiés. A obra estreada, de Laila Ripoll, El triángulo azul, era unha incógnita sobre a que coñecía tema e moi pouco máis, traido xa polo título: campo de concentración de Mauthausen, prisioneiros republicanos españois. Privilexio, pois, e enigma.
2.     Montaxe.
A sala, unha caixa rectangular, montaba as súas gradas en forma de L. O esceario ocupaba o resto do rectángulo escuro ao mesmo nivel que os espectadores da primeira bancada. O chan estaba pintado para simular o gris pardo do espazo onde se desenrola a acción: os barracóns, os corredores do campo de Mauthausen. Unha alcantarilla no medio de todo cumpría imperceptible a misión de punto de fuga. E sobre o chan apenas unha mesa e uns cubos con función de cadeiras elementais. Ao fondo, unha escaleira, tamén en forma de grada e, como telón, paneis de apariencia metálica, entre oxidados e cinzentos. As partes máis altas das dúas paredes serven de pantalla para proxecións de fotos e imaxes. Os feixes entrecruzados de luz forman sobre os actores unha peculiar nube de agudas atmósferas. Por momentos, véñenme á memoria as angulosidades, os planos escalenos do museo xudeu de Berlín de Lübeskind. Desde onde miran os espectadores, o esceario remata en ángulo recto: as liñas conflúen en vértice. Nas imaxes primeiras xorden, ademáis, liñas de tren que conflúen, que se cortan e se abren, nunha clara imaxinería cortante. A montaxe de El triángulo azul, con esas tonalidades industriais, entre o cobalto elixido coma frío trasunto do sepia das imaxes, o cobre e mailo ferro, e o vestiario coñecido de raias brancas e azul desvaído dos uniformes, non pode ser máis impecable/implacable.      
3.     Música. Controversia
En Mauthausen había música. Houbo, por exemplo, grupos musicais de xitanos (ciganos, zíngaros) que, en ocasións tráxicamente sinaladas, acompañaban aos prisioneiros á execución. No arquivo fotográfico do campo poden verse diante do cortexo macabro. Na obra de Ripoll, tres músicos (un violín, un acordeón, un clarinete) incorporánse ao elenco de personaxes e, aínda que non falan, actúan sostendo a música da obra, elemento esencial da dramaturxia. Sobre a base da verdadeira existencia de actuacións musicais no campo, Laila Ripoll constrúe varias pezas de distintos xéneros musicais populares, de moda durante os anos trinta e principios dos corenta en España: chotis, polkas, valses, todos eles habituais nas revistas ou cuplés dos cafés cantantes daquela época. Esas cancións son interpretadas cunha ledicia desbordante, coa súa picardía característica, pero sobre o fondo dunhas letras que fan mención sarcástica e grotesca das condicións brutais dos campos de exterminio. Ese contraste, que Ripoll encadra nunha certa tradición do grotesco hispánico (moi discutible), resulta ferinte e acaba incomodando a boa parte dos espectadores/as. Títulos como o Chotis do Crematorio resulta difícil de dixerir e somete ao público a un dilema moral (moi interesante, tal vez; buscado, sen dúbida) sobre a súa participación no espectáculo: loita entre rirse seguido da extraordinaria actuación dos personaxes (con mesmo acenos cara ao público para que aplaudan) ou permanecer serio (e irritado ou molesto) diante do que constitúe con total evidencia un acto de suprema crueldade humana. Este conflicto rondou boa parte da discusión ulterior sobre o espectáculo e mesmo foi motivo de interpelación á propia dramaturga, quen admitiu a sorpresa por que algúns espectadores aplaudiran algunha escea concreta, aceptou a duras penas a idea de provocación pero recoñeceu que pretendía dar un golpe no bandullo aos espectadores (nunha interesante -e discutible tamén- variante da distancia brechtiana) para facelos escapar dunha empatía excesiva co contido e impedir así contemplar o horror de forma especial. Non sei se iste asunto traerá algún tipo de polémica interpretativa, ben política ben moral: a min, xaora, resultoume controvertido e, polas interesantes charlas posteriores, deume a impresión de que o impacto deste aspecto na obra foi moi común e comentado.  
4.     Trama, tema, personaxes.
Á marxe deste contraste que eu auguro conflictivo (moita marxe me parece), a obra de Ripoll causa sensación: é extraordinaria, mírese por onde se mire. O tema, de consabido, podería resultar un handicap; a bibliografía sobre a presencia dos españois en Mauthausen é grande e o risco de facer unha obra máis sobre os campos de concentración podería conducir a unha certa indiferencia. 
Un personaxe real, Paul Ricken, nazi arrepentido, nazi confuso coa súa propia deriva ideolóxica desde o nacionalismo panxermánico ata o miolo do delicto máis execrable, de clara estirpe heideggeriana, leva o fío conductor do relato dramático. Se cadra é o máis feble da obra, tendo, creo eu, categoría de protagonista. As súas palabras ás veces son demasiado redundantes, aínda que o monólogo seu co que se introduce a obra (comeza cunha relación de músicos vencellados ás terras de Alemania, con Bach á cabeza) ofrece un tono agónico interesante, tal vez demasiado monocorde. Pero tal vez tamén son eu demasiado esixente coa función deste vello encargado do arquivo fotográfico do campo. O encargado do campo tamén ofrece perfís recoñecibles, algo tópicos na súa insania e crueldade, como cando muda de forma radical o seu tono no momento en que fala coa súa muller por teléfono ou como cando interpreta o seu sadismo extremo coa única muller do elenco. 
Non só Ricken e Schulz son personaxes que corresponden á realidade histórica. Por riba deles aparecen os dous fotógrafos españois que máis tarde serán definitivos na condena a morte de moitos dos responsables do campo de Mauthausen, incluido Himmler, que aparece nalgúns momentos visitando o lugar. Trátase do célebre Francisco Boix, colaborador de Antonio García, que logrou quitar do campo os negativos coas fotos que os propios nazis facían de todas as actividades criminais daquel Mauthausen. A historia dos catro anos de presencia de españois en Mauthausen é dramatizada cunha solvencia absoluta, a través da ollada particular destes fotógrafos republicanos (e comunistas) que manteñen a memoria. As esceas nas que eles aparecen confiren un pathos especial á obra, que, a risco de ofrecer un spoiler (coma o que descubre que don Quijote morre ao final), resólvese en forma de apoteose épica, coa longa pancarta escrita en español e colocada enriba da porta do campo de Mauthausen dando a benvida aos libertadores americanos que se proxecta sobre os muros do esceario cos cánticos de resistencia antifascista.
5.     Quevedo. O grotesco.
Unha escea de violencia, interpretada por un personaxe que encarna ao propio Hitler ou á propia iconografía hitleriana, chama a atención: pronuncia a berros o texto de Quevedo do Soño da Morte no que describe as distintas clases de mortes. Ese texto, case oubeado nas últimas liñas, resulta dunha efectividade dramática brutal, sobre todo para min, afeito a unha leitura cínica e irónica do discurso quevediano. O de Quevedo complétase coas imaxes dos caprichos goyescos proxectadas nun momento especialmente climático da obra. Quérese apurar con estas chiscadelas a ligazón coa tradición disque grotesca, esperpéntica avant la lettre, da literatura española. Non sei se son necesarias esas esporas, pero para Valle aínda queda un bó tramo de sátira ou sobran certas fonduras sentimentais. En todo caso, a min asaltoume o vello dictado de Adorno, se pode haber revista ou cuplé despois de Auschwitz.
6.    Actores.
A interpretación nesta obra é colosal. Inflúe a proximidade co público, pero a potencia actoral sobresae de forma moi evidente. Forman un conxunto sublime. Non podería destacar a ninguén, aínda que convén saber que o máis novo, Jorge Varandela, procede da ESAD de Vigo. Supoño que agora non é difícil atopar un elenco de rapaces relativamente novos dun talento descomunal. Non me atrevo a establecer comparacións, pero o desta xente é para enmarcar. Son fantásticos. Só por eles xa pagaría a pena ver esta obra.   
7.     Conclusión.
El triángulo azul hai que velo. É obrigatorio. É unha desas obras que non deixan indiferente, que zurran ao espectador/a sen parar. Que o/a poñen a proba. Que o/a comprometen a cada paso. Eu aquí rexistro as miñas impresións, non todas positivas, para que se vexa que o meu interese foi total. O conxunto é magnífico, cunha oferta dramatúrxica ao meu xuízo perfecta. Son máis de dúas horas de representación e o ritmo non decae nin un só instante, con momentos (moitos) de alturas eminentes. O talento interpretativo é un auténtico festín: non me estraña que ao rematar o ensaio xeral todos, ao parecer, choraran, nunha mistura de ledicia eufórica polo óptimo da actuación e pola intensidade emocional da materia tratada. Eu erguinme coma un resorte ao final da representación para aplaudilos como se debe. Un agradecemento por asistir a un deses instantes de plenitude que poucas veces unha obra de arte é capaz de producir. 
Vaian xa. Están ata o 25 de maio nesa mesma sala: se cadra noutras xa non será o mesmo.    

Nessun commento: